داروی ضد درد ترامادول و بروز هیپوگلایسمی در افراد مبتلا به دیابت نوع 1

 19 دسامبر 2016- تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که استفاده از داروی ضد درد ترامادول ممکن است خطر هیپوگلایسمی را در مقایسه با سایر داروهای ضد درد 3 برابر افزایش دهد، اما تاکنون درمورد تأثیر ترامادول در القاء rebound hypoglycemiaیا "افت قندخون بازگشتی" گزارشی اعلام نشده بود.

 در گزارشی اعلام شد یک زن 71 ساله‌ی مبتلا به دیابت که تحت درمان با انسولین سریع الاثر نوولوگ و انسولین گلارژین به عنوان انسولین پایه بود، به منظور کاهش درد وسفتی مفاصل از ترامادول استفاده کرده و دچار افت شدید قند خون شده است. قند خون این بیمار طی 10 تا 12 ساعت پس از مصرف یک عدد قرص ترامادول 50 میلی گرمی (قبل از شام) در اولین روز استفاده به شدت افت کرده بود، به نحوی که مقدار قندخون او پس از صرف شام (3.8میلی مول در لیتر) کمتر از مقدار قندخون او قبل از صرف شام(5.1میلی مول بر لیتر) بود.

افت قندخون او ادامه یافت بطوریکه او مجبور به مصرف چندین لیوان آب پرتقال پس از افت قند خونش به 2.3  میلی مول بر لیتر گردید، پس از نوشیدن آب پرتقال مقدار قند خون او به 4.4میلی مول بر لیتر رسید اما پس از مدت کوتاهی خواب شبانه، افت قندخون او ادامه یافت تا در نهایت درهنگام صبح به 2.9میلی مول بر لیتر رسید.

 این افت قند خون مجدد که حدوداً 20 ساعت پس از خوردن یک دوز ترامادول اتفاق افتاد او را مجبور به عدم تزریق دوز انسولین صبح و خوردن مقداری غلات صبحانه نمود تا مقدار قند خون او به حالت طبیعی بازگردد.

گزارشاتی در مورد بروز هیپوگلایسمی مداوم با مصرف انسولین سریع الاثر Novologوجود دارد اما تنها در حالتی که بیمار بیش از دوز مورد نظر به خود، انسولین تزریق کرده باشد، اتفاق می افتد و این خانم مسن در طی 36 سال گذشته هرگز سابقه‌ای از افت قندخون بازگشتی با تزریق انسولین نداشت.

محققان معتقدند که در مورد این بیمار ترامادول ممکن است بر برخی مکانیسم‌های کلیدی دفاعی بدن در برابر افت قندخون مانند گلوکونئوجنز و انتشار گلوکاگون کافی که به بازگرداندن قندخون به حالت طبیعی کمک می کند، تأثیر گذاشته باشد. محققان می گویند: سن این بیمار یک فاکتور جانبی است که می‌تواند خطر هیپوگلایسمی را با مصرف ترامادول تحت تأثیر قرار دهد. بهرحال برای تصمیم گیری در مورد عدم تجویز ترامادول برای همه‌ی بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 و خطر ناشی از مصرف آن بر "افت بازگشتی قندخون"، به تحقیقات و شواهد بیشتری در این زمینه نیاز است.

منبع:

www.diabetes.co.uk/News/2016/dec/painkiller-linked-to-rebound-hypoglycemia-in-patient-with-type-1-diabetes-97367612.html